Format numer 82-83
Drodzy Czytelnicy!
Rok 2019 jest zdominowany przez jubileusze, w poprzednim numerze odnotowaliśmy wystawy z okazji 100 – lecia odzyskania niepodległości przez Polskę, w tym – bieżącym – również nawiązujemy do wydarzeń ważnych dla kultury europejskiej i dla naszego kraju. Bo obok jubileuszu 500- lecia śmierci Leonardo da Vinci , czemu na świecie dano wyraz w wielu publikacjach i wystawach, minęło również już 350 lat od śmierci Albrechta Dürera (stosowne upamiętnienia zorganizowano w wielu miejscach, m.in. w Dreźnie). W tym roku odbył się także kolejny festiwal sztuki światowej w Wenecji, zawsze reagujący na to co aktualnie ważnego dzieje się w sztuce, i właśnie odnotowujący w osobnej inicjatywie jubileusz Leonarda (por.art. K. Stanisławski i G. Borowik). Stąd „człowieka witruwiańskiego” ten symbol twórczości renesansowej – potraktowaliśmy jako znak wywoławczy aktualnych problemów i to nie tylko w sztuce. Ta miara „człowieczeństwa” (z ducha humanizmu) powinna znamionować również współczesną twórczość, szczególnie tę pozostającą pod presją nowych mediów i poddaną nowoczesnym technikom obróbki komputerowej. „Mandala” J. Leśniaka (wzięta z wystawy jego fotografii w Krakowie) stanowi tu pewien wzór interpretacyjny – odniesiony do jubileuszowych wystaw ale również jako przeciwwaga dla inscenizacyjnych i wielomedialnych instalacji dominujących na większości wystaw, także tych prezentowanych w bieżącym numerze; chodzi tu zarówno o festiwal sztuki elektronicznej WRO, jak i wielotematyczne wystawy w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie oraz w ramach Fotofestiwalu w Łodzi. Presja nowych mediów nie wyklucza konieczności prezentacji konwencjonalnych technik twórczości artystycznej, znamiennych zarówno walorami użytkowymi jak i czysto estetycznymi – stąd cykl relacji o sztuce szkła i ceramiki, przygotowanych w związku z jubileuszem 70-lecia działalności tej specjalności w ramach wrocławskiej uczelni artystycznej (m.in. M. Braun, wywiad A. Mazur). Tym tropem (związków sztuki z potrzebami kultury popularnej) zmierza też relacja o festiwalach ubioru w Moskwie, czy „Srebra” w Legnicy. Osobne tematy – traktujące o wybitnych postawach twórczych ogniskują się wokół postaw indywidualnych; prezentujemy m.in. dokonania Marcina Berdyszaka, S. Kuszczaka, J. Robakowskiego, A. Gryta, czy T. Zjawionego i J. Jernajczyka.
Zapraszam do lektury
Andrzej Saj
Spis treści:
TEMATY
4. Grzegorz Dziamski. Estetyka instalacji
8. Grzegorz Sztabiński. Fotografia i pamięć
WYDARZENIA
12. Krzysztof Stanisławski. OBYŚ…
58. Międzynarodowe Biennale Sztuki w Wenecji – korespondencja własna
15. Grażyna Borowik. Budujmy mosty…
19. Alexandra Hołownia. Polityczny kicz – 58. Biennale w Wenecji 2019
22. Andrzej Saj. Magia pamięci
26. Anna K ania Saj. Nadprzyrodzone – na Fotofestiwalu Łódź 2019
28. Piotr Głowacki. Wizualne opowieści
31. Fotografia z szafy. Magda Podsiadły rozmawia z Wojciechem Nowickim
33. Alicja Klimczak-Dobrzaniecka. Triennale Rysunku Wrocław 2019
37. Agata Kwiecińska. Utajone – XVII edycja Przeglądu Sztuki Survival
40. Elżbieta Kościelak. Chcę być kobietą!
43. Katarzyna Zahorska. Ciało kobiety to pole walki
46. Krzysztof Jurecki. O V jubileuszowym Piotrkowskim Biennale Sztuki
49. Dorota Koczanowicz. Wartość różnorodności: o wystawie „Statek Robinsona”
52. Leszek Koczanowicz. Światło wiedzy zdeprawowanej
54. Narcyza K rajewska. BIENNALE WRO 2019
55. Marcin Polak. Predictive Art Bot
57. Grzegorz Soboń. WROpór
58. Joanna Panciuchin. „What have they done to the earth? What have they done to our fair sister?”
60. Anna Dziuba. 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
63. Maria Lompe. Sztuka rozciągnięta na laboratorium
64. Emilia Chorzępa. Szlakiem japońskim po wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł
66. Cezary Wicher. Nie//śmiertelne. O Reincarnation of Media Art (RoMA)
67. Paweł Janicki. Komórki Kultury
68. Magdalena Barbaruk. Re-formacje sztuki
70. G.J. Jermolis. 28, 1940, 67 x 67_23_09_2018, 1100 ≠ 40...
72. Krzysztof K . Balawender. Retrospektywa ku przyszłości
POSTAWY
75. Monika Braun. Ucieleśnić Inność, czyli ćwiczenia z obcości według Katarzyny Koczyńskiej-Kielan
78. Zbigniew Władysław Solski. Ex-Machina-Abel
80. Jaromir Jedliński. Przez instalacje i obiekty w wystawie „Marcin Berdyszak Pozornie niekonieczne’’
84. Alicja Cichowicz. Józefa Robakowskiego energia sztuki
86. Michał Haake. Sławomira Kuszczaka obrazy o malowaniu
90. Monika Nowakowska. Miejskie refleksje Tomasza Zjawionego
93. Tadeusz Złotorzycki. Kamień, papier, sznurek i szkło
96. Monika Braun. Cztery kobiety, ogień i biel
99. Jakub Jernajczyk. Sztuka inspirowana matematyką
103. Piotr Komorowski. Mathart – czyli o związkach nauki i sztuki w twórczości Jakuba Jernajczyka
106. Alicja Cichowicz. Formy. Tekstury. Metamorfozy. Dialog ponad przestrzenią i czasem
MOTYWY
110. Monika Braun. Dotknij, performuj…
118. Andrzej Mazur. „Przeżyłem życie w szkle i niczego nie żałuję”
RELACJE
120. Paweł Lewandowski-Palle. Młoda sztuka z ASP a casus Strobla
122. Michał Jakubowicz. Sokołowsko
126. Edyta Patro. Tworzone Światłem...
128. Justyna Teodorczyk. 40 lat srebra w Legnicy
130. Iza Jóźwik. Sztuka przekazywana w genach. „Jędrzejewscy” w Muzeum Teatru
134. Michał Jedrzejewski. PQ 2019
136. Urszula Smaza-Gralak. „Innovative Costum of the XXI Century: The Next Generation” – Moskwa 2019
140. Post scriptum: pierwsze dyplomy
141. Roger Piaskowski. Powrót Hel Enri
142. Anna K ania Saj. Iraki Dzneladze – tropiciel emocji
KONTAKTY
145. Wojciech Antoni Sobczyński. Korespondencja z nad Tamizy
148. Alexandra Hołownia. Jeśli się to sprzedaje, to jest to sztuka – Art Basel 2019
150. Alexandra Hołownia. Artiwizm w Bangladeszu – Dipa Mahbuba Yasmin:
152. Renata Tańczuk. Megalopolis. Głosy z Kinszasy
154. Zyta Misztal v. Blechinger. Synestezja Air Daryal
156. Paulina Grubiak. Powiedz mi, co widzisz?
REMINISCENCJE
158. Katarzyna Zahorska. Malarz, mentor, mag? Wokół Otto Muellera
160. Anita Wincencjusz-Patyna. Getas ze Wschowy, czyli Get Stankiewicz, jakiego raczej nie znacie
161. Mateusz Palka. Mistrz i przyjaciel Bogdan Konopka (27.7.1953–19.5.2019)
INTERPRETACJE
164. Bożena Kowalska. Wspominając plener
166. Tadeusz Złotorzycki. Podręczność – cóż to takiego?
166. Tadeusz Złotorzycki. Obrazy choroby w literaturze współczesnej
167. Bogusław Jasiński. Ani estetyka, ani sztuka
168. Piotr Jakub Fereński. Czas bananów
Andrzej Kostołowski. Powrót artysty „Synkretycznego” (z cyklu: Rozważania psychoprzedmiotowe)
Projekt okładki: Tomasz Pietrek, na fragmencie fotografii Krzysztofa Pachurki: Zbigniew Horbowy, Forma dekoracyjna „Byk”,1982, wys. 27 cm, szkło sodowe barwione w masie, wolno formowane, Huta „Barbara” w Polanicy Zdrój